כלכליסט | דותן לוי וצבי זרחיה 06:00, 12.02.24
עיכובים בירוקרטיים במדינת המוצא (בעיקר הודו) וגרירת רגליים של מדינת ישראל, מעכבים את הגעתם לארץ של אלפי העובדים הראשונים שכבר גויסו לעבוד בענף הבנייה. החשש בענף כעת הוא שהעיכובים בהבאת העובדים הזרים יובילו לכך שמידי חודש יכנסו לישראל רק 1,000–2,000 עובדים, והמצוקה בענף רק תחריף ותימשך על פני תקופה של שנה עד שנתיים שבהן יהיה מחסור חמור בעובדים.
בארבעת החודשים שחלפו מאז פתיחת המלחמה והמחסור החמור בעובדים שנוצר, נחתם ההסכם הבילטרלי מול הודו, נוצרו קשרים עם תאגידי כוח אדם במספר מדינות ונשלחו מנהלי עבודה ישראלים שבחנו ומיינו אלפי מועמדים, והצליחו לגייס כ־10 אלף עובדים זרים, מרביתם (כ־70%) מהודו, ולצדם גויסו עובדים גם מסרי לנקה ואוזבקיסטן. אך גם לאחר הגיוס שלכאורה היה החלק הקשה בתהליך, עדיין לא נכנס לישראל אפילו עובד אחד, וגם קצב הגעת העובדים המתוכנן מסתמן כבעייתי.
בהתאחדות הקבלנים תולים את עיקר הבעיה בטיסות, וטוענים כי הגעתם של ההודים נסמכת על הטיסות המסחריות שלא מאפשרות להביא לישראל יותר מ־500 עובדים לשבוע, בעוד קצב סביר של הגעת עובדים חייב לעמוד על כ־1,000 עובדים בשבוע. אם המדינה היתה מפעילה למשל רכבת אווירית כדי להתגבר על הבעיה, ניתן היה להביא ארצה עובדים רבים יותר.
לצד הקשיים בהבאתם של העובדים הזרים לישראל, למקבלי ההחלטות והקבלנים שצפויים להעסיק אותם כלל לא ידוע היכן ישוכנו עשרות אלפי העובדים שיגיעו. בעבר דובר על מספר אלטרנטיבות כמו הכשרת שטחים באתרי הבנייה, אך הנושא טרם גובש וככל הנראה גם הוא ייפתר במתכונת של כיבוי שריפות.
אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר בענף הבנייה אמר כי הגעתם של העובדים מתעכבת בעיקר בגלל בירוקרטיה. "זו פעם ראשונה שאנחנו מביאים עובדים מהודו וצריכים ללמוד את הבירוקרטיה, מעריך שבפעמים הבאות זה ילך מהר יותר. עד עכשיו היו עיכובים בגלל תעודת היושר שהעובדים נדרשו להביא והעיכוב היה מהצד ההודי".
לפי ניצן, השבוע יגיעו במספר טיסות כ־250 עובדים ראשונים, ומהשבוע הבא הם מצפים לכניסה של כ־500 עובדים בשבוע. חברת אמסלם טורס היא זו שאחראית על הבאת העובדים לישראל. מנכ"ל החברה, יעקב אמסלם אמר כי בשלב זה הגעת ההודים נסמכת רק על טיסות מסחריות, מאחר וחכירה של מטוסים פרטיים מייקרת את עלות הטיסה והעובדים לא מעוניינים בכך.
לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק, "קצב הגעה של שתי טיסות בשבוע יביא לחזרה של הענף לפעילות מלאה רק בעוד 90 שבועות לכל הפחות – כמעט שנתיים. הממשלה חייבת להטיל אחריות תכנונית וביצועית על אחד ממשרדיה כדי שכל 45 אלף העובדים המתוכננים יגיעו לישראל תוך שלושה חודשים".
בתוך כך ברשות התחרות מקיימים בדיקה סביב השאלה מדוע לא הובאו עובדים זרים רבים לענף עד כה. על דבר הבדיקה הודיע אתמול שאול תם, כלכלן ברשות התחרות, ליו"ר הוועדה לעובדים זרים ח"כ אליהו רביבו (ליכוד). הודעת הרשות באה בעקבות פניית הוועדה אל הרשות בעניין לפני כשבועיים. תם הודיע כי "עם השלמת הבדיקה נעדכן את הוועדה בממצאיה".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון פועל מסביב לשעון במטרה לתת מענה למחסור בידיים עובדות בענף הבנייה. המשרד קידם מספר החלטות ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים וגיוסם במספר אפיקים זאת במקביל לצעדים נוספים להסרת חסמים והפחתת בירוקרטיה. עד כה התקיימו מיונים הן במסלול הבילטרלי והן במסלול הפרטי וכך גם מתוכנן להמשיך בחודשים הקרובים. נציין כי, על פי הנתונים שבידינו קצב ההגעה של העובדים תלוי במספר גורמים, והמשרד פועל מול תאגידי כח אדם לבנייה במטרה לקדם טיסות ייעודיות לנושא, בנוסף להגעה באמצעות טיסות מסחריות, נוסיף כי העובדים שיגיעו ישוכנו בדירות שכורות על ידי המעסיקים כפי שהיה נהוג עד כה, בנוסף, נבחנים פתרונות דיור נוספים".